Beste allen,
velen van u gebruiken chronische medicatie. Dit is medicatie die u iedere dag nodig heeft (en vaak nodig blijft hebben). Te denken valt aan medicatie bij hoge bloeddruk en suikerziekte, maar ook andere aandoeningen kunnen het blijvend gebruik van medicatie nodig maken.
In verband met de toenemende drukte (vooral aan de telefoon) en de (nieuwe) technische mogelijkheden zijn wij gestart met een project waarbij wij deze drukte willen laten afnemen.
Voor het bestellen van uw chronische medicatie kunt u niet langer gebruik maken van de balie of van telefonisch contact met de assistente.
Wat kunt u wel doen om uw (chronische) medicatie te verlengen?
1. wanneer u zelf telkens wil bestellen zal dit alleen nog verlopen via de receptenlijn. Het bandje geeft een duidelijke instructie wat u moet doen hiervoor. Dit is keuzemogelijkheid 2 aan het begin van het bandje.
2. Inmiddels bieden alle apotheken het Herhaalgemak / Herhaalservice aan. Dit betekent dat u elke 3 maanden een berichtje krijgt van de apotheek dat uw chronische medicatie voor u klaarligt. U hoeft hier dus niet zelf aan te denken en u wordt op tijd geïnformeerd.
Voordelen Herhaalgemak / Herhaalservice:
- u krijgt bericht als u uw medicatie kunt ophalen.
- Wanneer er in uw (chronische) medicatie iets veranderd (bijvoorbeeld de sterkte of het middel) dan wordt dit automatisch aangepast.
- uw medicijnen lopen synchroon (dus elke 3 maanden 1x ophalen, waar nu vaak dan het ene en dan het andere middel moet worden verlengd / opgehaald).
- voor uw arts en apotheker, en natuurlijk ook voor u, ontstaat er een duidelijk beeld van de gebruikte medicatie (medicatiecontrole).
- u hoeft niet meer te bellen voor medicatie en bij de huisartspraktijk scheelt dit in de telefonische drukte.
Is dit systeem onfeilbaar? Nee, natuurlijk niet. Foutjes kunnen er immers altijd insluipen. MAAR, bewezen is wel dat dit systeem de medicatieuitgifte betrouwbaarder en makkelijker maakt.
Bemerkt u een fout, vergissing of een andere omissie hierbij dan verzoeken wij u om hiervan bij uw arts of apotheek melding te maken. SAMEN zorgen we zo voor optimale medicatie-veiligheid.
PS: voor de AF EN TOE gebruikte medicatie (bijvoorbeeld allergiepillen in het voorjaar, een pompje dat maar af en toe gebruikt wordt of het tijdelijk gebruik van pijnstillers, alsmede crèmes die alleen bij behoefte gebruikt worden) verandert niets. Deze kunt u gewoon via de balie of telefonisch bij de assistente blijven bestellen.
Hopende op een goede samenwerking,
met vriendelijke groet,
Huisartsen Heerlen Noord, Apotheek Ghen Heij, Apotheek Wannerplein.